Az egyik legizgalmasabb időszak egy nő életében, amikor gyermeket vár. Ilyenkor persze gyakran keveredik az izgalom a frusztrációval. Ez az állapot sokak számára azt is jelenti, hogy szakmai karrierjük – legalábbis egy időre – holtpontra jut. De vajon muszáj ennek így lennie…?

Természetesen nem kell a gyereknevelés összes terhét egyedül viselnie a nőknek, hiszen az apák is osztoznak a felelősségben, és normál esetben eleget is tesznek neki. A helyzet mégis az, hogy általában még azoknak a nőknek is jóval több nyugszik a vállán, akik nem egyedül nevelik a csöppségeiket.
Vajon milyen lehet az élete azoknak, akiknek a család mellett a vállalkozásuk fejlődéséről is gondoskodniuk kell…?
A kétségtelen nehézségek ellenére úgy tűnik, sok anya szerint még mindig lényegesen jobb vállalkozónak lenni, mint alkalmazottként követni egy főnök utasításait. Nyilvánvaló, hogy ha a magad ura vagy, nem kell másra hallgatnod, saját magad oszthatod be az idődet. Bizonyos határok között rugalmasan alakíthatod a napi programodat, amibe a baba mellett üzleti teendőket is be tudsz iktatni.
Korábban jóval nehezebb volt mindezt egyszerre menedzselni, de a technológiai fejlődés eredményeként ma már egyre kevésbé helyhez kötött a munkavégzés. Az internetnek és a mobiltelefóniának hála többé nem vagyunk hozzáláncolva egy íróasztalhoz. Ez persze nemcsak az anyák esetében igaz, de az ő életükben különösen jelentőséggel bír. Azok a nők, akik vállalkozóként keresik a jövedelmüket, otthonról szinte ugyanúgy tudnak dolgozni, mintha egy irodában töltenék a napjukat.
Amikor már nagyobbak a gyerekek, ez a fajta mobilitás és rugalmasság kifejezetten nagy előnyt jelent az alkalmazotti léthez képest.
Természetesen „anyavállalatnak” lenni rengeteg lemondással is jár.
Óriási energiát kell fektetni a család mellett a vállalkozásba is, és mivel senkinek nem jut naponta 24 óránál több, így áldozatokat kell hozni. Ilyen életforma mellett a leggyakrabban a szabadidős, illetve hobbitevékenységek látják kárát a „duplán áldott” állapotnak. Ha viszont valaki bölcsen eleve olyan vállalkozásba kezd, amivel szívesen foglalkozik, sőt akár a szenvedélye, akkor a munkája egyben a hobbija is lesz, így kevésbé marad hiányérzete.
Vajon mekkora szerepet játszanak az anyavállalkozók a gazdasági életben?
Csak az Amerikai Egyesült Államokban 10,6 millió olyan vállalkozás működik, aminek nő a tulajdonosa, és ezek a cégek összesen 2,5 trillió dollár árbevételt generálnak éves szinten. Nyilván nem mindegyiküknek van gyereke, de még ha esetleg kisebbségben is vannak köztük az anyák, szinte biztos, hogy milliós tábort alkotnak, és (minimum) dollár-százmilliárdokat termelnek. A szerepük tehát makrogazdasági szinten sem elhanyagolható – valószínűleg még egy olyan kis piacon sem, mint Magyarország.
Egyébként hazai viszonylatban is egyre inkább hangsúlyt kap a gyermeket nevelő vállalkozónők kérdése.
A Gazdagmami.hu például 10 éve osztja ki az „Év Anyavállalata” címet azoknak az anyáknak, akik kisgyermekek mellett, az olvasóik megítélése szerint is a legnagyobb teljesítményt nyújtva építették fel a cégüket. (A tavalyi versenyben egyébként a Céges Édesség tulajdonosa, Mátrai Mariann is elismerésben részesült.)
Alig néhány hete ünnepeltük az anyákat, de talán nem indokolatlan most külön megemlékezni azokról, akik az anyaság mellett vállalkozóként is dolgoznak. Éljenek tehát a „mompreneur”-ök! 🙂


