Manapság rengeteg üzleti és reklámajándék közül válogathatnak a vállalkozások. A leggyakoribb választási szempont egyrészt a rendelkezésre álló költségvetés szokott lenni, másrészt pedig az, hogy a saját célcsoportjuk számára mit tartanak kellően vonzónak, illetve relevánsnak.

Persze ezeken túlmenően is vannak olyan tényezők, amelyeket mindenképpen érdemes szem előtt tartani.
Az egyik legfontosabb, hogy a promóciós ajándék álljon összhangban az adott cég márkaképével. Aki ezt figyelmen kívül hagyja, az nemcsak a marketing aktivitásra költött pénzét pazarolja, hanem akár jelentős kárt is okozhat a márkájának.
A tudatos márkaépítés során minden lépést megfontoltan, a meghatározott célnak szentelve szükséges megtenni. Ráadásul ez nem megy egyik napról a másikra, hosszú idő kell ahhoz, hogy a fogyasztók fejében olyan kép alakuljon ki egy bizonyos termékről vagy szolgáltatásról, amilyet a mögötte álló cég szeretne láttatni magáról.
Ha ezt a folyamatot következetlen lépésekkel megtörjük, akkor nagyobb kárt okozhatunk magunknak, mint gondolnánk. Egy fáradságos munkával felépített képet könnyen összezavarhat bármi, ami nem azt erősíti – nem beszélve arról, ha kifejezetten gyengíti is.
Ha például a cégünk egészséges életmódhoz kapcsolódó termékeket forgalmaz, akkor nem tanácsos olyan reklámajándékban gondolkodni, ami nem ezt a koncepciót erősíti, főleg, ha esetleg meg is kérdőjelezhető az egészségessége.
Hasonlóképpen, ha például gyermekek alkotják az elsődleges célcsoportunkat, akkor nem bölcs dolog olyan promóciós ajándékot választani, ami kifejezetten felnőtteknek való. Hiába a szülők azok, akik a termékeket megveszik, a gyerekekre kell fókuszálni, hiszen végső soron az ő motivációjuk eredményeként kerül sor a vásárlásra.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy üzleti vagy reklámajándék kiválasztásakor nem érdemes egyszemélyi döntést hozni.
Mivel marketing kérdésről van szó, elsődlegesen nyilván az e szakterületen dolgozók álláspontját érdemes megismerni. Hasznos lehet ugyanakkor, ha más területen tevékenykedő kollégáknak is kikérjük a véleményét. Különösen azokét célszerű, akik már hosszabb ideje a vállalatnál vannak, hiszen ők általában jobban értik, „miről szól” az adott cég, kik a vásárlóik vagy ügyfeleik stb.
Ha nincs különösebb akadálya, kár lenne éppen a célcsoportunk tagjait kihagyni a véleményformálók köréből.
Egy kérdőíves felmérésre olyan válaszok érkezhetnek, amelyekre egyébként nem is gondoltunk volna. Nemcsak az általuk preferált ajándékok körét ismerhetjük meg, hanem szerencsés esetben olyan konkrét tippeket, ötleteket is kaphatunk, amiket érdemes lehet beépíteni a terveinkbe.
Végezetül – ha már kutatásról esett szó – sokat lehet tanulni abból is, ha az ajándékozást követően is végzünk felmérést annak megállapítására, mennyire sikerült a célcsoportunk várakozásainak megfelelni, illetve mennyire tudtuk tovább erősíteni a márkánkról kialakult képet.
Ha megfelelő szakmai partnerre van szükséged, akire már a tervezés időszakában is támaszkodhatsz, lépj velünk kapcsolatba, és vigyük közösen sikerre az üzleti vagy reklámajándékkal kapcsolatos marketing erőfeszítéseiteket.


