Üzleti ajándék nemzetközi partnereknek – mire figyeljünk?

nemzetközi céges ajándék

A vállalkozások életében előfordul, hogy külföldi üzleti partnerrel kerülnek olyan szoros együttműködésbe, hogy ünnepi alkalomra vagy akár egy projekt végén ajándékot küldenek nekik. Miközben az ajándékozás univerzális nyelv, a több különböző kultúra között számos olyan eltérés lehet, amire érdemes odafigyelni, hogy ajándékunkat a megajándékozott is úgy értelmezze, ahogy mi küldtük.

Amikor a kultúra különbözőségéről beszélünk, akkor akár egészen közeli, és sok szempontból azonos hagyományokkal rendelkező társadalmakra is gondolunk. Mert bizony előfordulhat olyan protokoll- vagy szokás-beli különbség, ami más értelemmel ruházza fel az ajándékot, mint amilyen szándékkal küldtük. Azt pedig mindannyian szeretnénk elkerülni, amikor egy egyszerű köszönetet szeretnénk kifejezni üzleti partnerünk számára, esetleg figyelmetlennek bizonyuljunk, vagy valami egészen mást üzenjünk.

Lássuk, minek érdemes utánanézni, mielőtt ajándékot választunk külföldi üzleti partnerünk számára!

1. Az ajándékozás szerepe a kultúrában

Érdemes utánanézni, az ajándékozás milyen szerepet tölt be az adott kultúrában és milyen szabályok kapcsolódnak hozzá. Amit mi ajándéknak kiválasztottunk, nem számít-e túl közvetlen, intim ajándéknak egy üzleti viszonyban. Nem túl nagy, vagy épp nem túl alacsony értékű ajándékot választottunk-e. Sőt, ha éppen nem is terveztünk ajándékot küldeni, nemzetközi együttműködés esetén érdemes utánanézni a partner ország ajándékozási szokásainak: akár azzal is sértést okozhatunk, ha elmulasztjuk az ajándékozást.

2. Az adott ünnepet tartják-e az ajándékozott országában

Ne felejtsd el figyelembe venni a vallási és szokásbeli különbségeket, mielőtt úgy döntesz, ajándékot küldesz valakinek. Onnan kezdve, hogy mit ünnepel az adott ország karácsonykor odáig, hogy a Mikulás nem december elején jön, hanem karácsonykor ereszekdik le a kéményen, mindig tájékozódj a megajándékozott országáról.

Még figyelmesebb lehetsz, ha figyelmet fordítasz azon ünnepeire is, amit mi nem tartunk. Az ajándékmarketing legnagyobb ereje épp az ilyen apróságokban rejlik: ha készülsz meglepetéssel olyan alkalomra, ami üzleti partnered országában kiemelt esemény, váratlan örömet okozol neki, és ezzel tovább tudod erősíteni a munkakapcsolatot.

3. Fogyasztási szokások

Az édesség is népszerű üzleti ajándék, ám ennek kiválasztásakor szintén figyelemmel kell lenni a különbségekre. Ne küldj olyan élelmiszert, aminek fogyasztását a megajándékozott országának vallása tilt. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a kiválasztott étel milyen “státusszal” rendelkezik az adott országban.

Lehet, hogy kiválasztasz egy különleges ízesítésű csokoládét, ami nálunk egzotikusnak számít, de üzleti partnered országában épp ez a legközönségesebb gyümölcs. Egészen más üzenetet küldesz, mint amit szeretnél, öntudatlanul.

+1 Szállítás

Miután kiválasztottad a megfelelő ajándékot, szeretnéd, ha a címzett időben megkapná azt. A küldést tehát úgy időzítsd, hogy nézz utána, milyen tiltások vonatkoznak bizonyos termékek küldésére az adott országban, és mikor van olyan nemzeti ünnep, munkaszüneti nap, ami befolyásolja a kiszállítás időpontját.

Multikulturális, a szigorú társadalmi kötöttségeket egyre inkább levetkőző társadalomban élünk, így egy-egy “elhibázott” ajándék valószínűleg nem fog komolyabb sértést okozni. A jól megválasztott ajándékmarketing azonban rólunk és a vállalkozásunkról beszél. Elismerést vált ki üzleti partnerünkből, ha figyelmesnek bizonyulunk, így érdemes az időt és energiát rászánni a feladatra, hogy a megfelelő módon fejezzük ki köszönetünket, jókívánságainkat.

IRATKOZZON FEL HÍRLEVELÜNKRE!