
A (céges) ajándék nem csupán egy udvarias gesztus – sokkal több annál, egy hatásos eszköz, amely mély nyomot hagy az emberi, munkatársi és üzleti kapcsolatokban. A jó ajándék örömet szerez, erősíti a vállalati kultúrát, növeli a lojalitást és fokozza a csapatszellemet és komoly pszichológiai hatása is van: motivál, elköteleződést teremt és megerősíti a kapcsolatokat. Ha igazán emlékezetes meglepetést szeretnél adni munkatársaidnak vagy üzleti partnereidnek, nem mindegy, mit választasz! Olvasd el a cikket, és ismerd meg a céges ajándék pszichológiáját!
Miért hat ránk az ajándék?
Talán az egyik legizgalmasabb kérdés: vajon miért hat ránk az ajándék? Miért szeretünk ajándékot kapni és ajándékot adni?
A válasz egyszerű: azért, mert az ajándékozás örömöt szerez mind az ajándékozónak, mind a megajándékozottnak. Érdekes, hogy amikor kapunk valamit, szinte késztetést érzünk arra, hogy viszonozzuk a gesztust. (Gondolj bele abba, hogy amikor az „ingyen elvihető” csoportban kapsz valakitől egy szobabiciklit, egy mérleget, bármit, majdnem biztos, hogy adsz „cserébe” valamit). Ez a kölcsönösség elve, amelyet Dr. Robert Cialdini pszichológus is kiemelt kutatásaiban, könyvet is írt róla a Befolyásolás lélektana címmel. Ez az elv mélyen beépült a társadalmi működésünkbe: egy figyelmesség arra ösztönözhet minket, hogy mi is adjunk valamit cserébe.
A céges ajándékozás esetében ez az elv különösen fontos. Egy gondosan kiválasztott ajándék pozitív érzéseket kelt, és erősíti az elköteleződést a vállalat iránt. Egy rosszul megválasztott ajándék viszont akár az ellenkező hatást is kiválthatja – ezért is érdemes tudatosan megtervezni, mit adunk.
A hormonok
Azon túl, hogy az ajándékozás egy ősi, társadalmi szokás, biológiai és érzelmi szinteken is hat ránk. Amikor ajándékot adunk vagy kapunk, az agy jutalmazási rendszere aktiválódik, és olyan boldogsághormonok szabadulnak fel, amelyek közvetlenül befolyásolják a hangulatunkat és kapcsolatainkat. Ezek a hormonok – dopamin, oxitocin és adrenalin – együttesen járulnak hozzá az ajándékozás örömteli élményéhez.
Nem váltunk biokémiára, de meg kell ismernünk a 3 hormont. A dopamin az agy egyik legfontosabb neurotranszmittere, az örömérzetért, a motivációért és a jutalmazás érzéséért felelős. Amikor ajándékot adunk vagy kapunk, az agyunk úgy érzékeli, mint egy pozitív megerősítést, és ennek hatására dopamin szabadul fel. Ha ez nem lenne elég ott az ocxitocin. Róla már hallottál, őt gyakran “szeretethormonként” emlegetik, kulcsszerepet játszik az emberi kapcsolatokban. Ez a hormon az intimitás, a kötődés és a bizalom kialakulását segíti elő, és nagy mennyiségben termelődik olyan helyzetekben, amikor szeretetet vagy törődést tapasztalunk. Például amikor ajándékot kapunk. Az adrenalin pedig egy olyan stresszhormon, amelyet a mellékvese termel, és általában a veszélyhelyzetekkel kapcsolatos reakciókkal társítjuk. A különlegessége, hogy pozitív érzelmi helyzetekben is felszabadul, például amikor izgatottak vagyunk egy meglepetés vagy egy váratlan ajándék miatt.
Az ajándék kiválasztásának pszichológiája
Mindenki kapott már rossz, unalmas, „nem eltalált”, olyan ajándékot amelyik szinte semmilyen érzelmet nem váltott ki. És olyat is – és ez lehetett céges ajándék is – amelyik nem csak örömöt okozott, hanem azt is üzente, hogy az ajándékozó odafigyel a másik fél igényeire és személyiségére.
Egy igazán emlékezetes ajándék személyre szabott és tükrözi az ajándékozott értékeit, érdeklődési körét vagy a céggel való kapcsolatát. Ezzel szemben egy átgondolatlan, sablonos ajándék akár kellemetlen érzéseket is kelthet. Ha az ajándék nem illik a megajándékozott személyiségéhez, a céges kultúrához, a céghez, azt az üzenetet közvetítheti, hogy az ajándékozó nem fordított elég figyelmet a választásra. Ezért érdemes időt szánni arra, hogy az ajándék valóban a megfelelő üzenetet hordozza.
Az ajándék lehet kommunikáció is
Nem szabad elfelejteni, hogy az ajándékok üzeneteket is közvetítenek. Egy jól kiválasztott üzletiajándék azt üzeni: „Fontos vagy nekem”, „Értékelem a közös munkánkat” vagy „Szeretném, ha jól éreznéd magad nálunk”. Rossz esetben azonban akár passzív-agresszív eszközzé is válhat. Egy bántó vagy rosszul időzített ajándék – például egy olcsó, figyelmetlen, megúszós „meglepetés” egy hűséges munkatársnak vagy egy komoly partnernek – frusztrációt és csalódottságot kelthet. (Az ajándékozottban számos olyan kérdés merülhet fel, hogy „komolyan?” vagy „ez sikerült?” esetleg „tényleg ezt érdemlem ezért”? Ezért mindig érdemes átgondolni, hogy az ajándék valóban azt üzeni-e, amit szeretnénk.
A céges ajándék tehát nem csak egy udvarias gesztus, éppen azért arra bátorítalak, hogy mielőtt kiválasztod, gondold át, hogy mi az, ami a legjobban illhet a megajándékozotthoz. Ha szeretnéd, segítek is ebben.
https://gift-house.hu/kapcsolat/


