Mi az az ajándék marketing?

Az ajándék marketing egy olyan – új és rendkívül hatékony – marketingstratégia, amely során a cégek különböző ajándékokat, akár reklámajándékokat adnak az ügyfeleiknek, a partnereiknek vagy a potenciális ügyfeleiknek. Ezzel nemcsak kedvező benyomást keltenek, hanem erősítik a márkát, és olyan személyre szabott élményeket kínálnak, amelyek hosszú távú hatással lehetnek a fogyasztói viselkedésre. Az ajándékmarketingnek számos formája lehet, olvasd el a cikket, hogy mindent megtudj (és akár bevethesd).

Ajándék mindenek felett: a Trobriand szigeteki ajándékkörforgás

Semmi sem mutatja meg jobban, hogy milyen rendkívüli ereje van az ajándékoknak, mint a Trobriand szigetek-i ajándék körforgás.

Kicsit fura szót fogunk használni, de hát így hívják. Szóval, a kula-ról beszélünk. A kula rendszert Bronisław Malinowski lengyel antropológus fedezte fel még az első világháború alatt, amikor a Trobriand-szigeteken élt és ott, az ősi népek között végzett terepkutatásokat.

A Trobriand szigetek rengeteg kis szigetből áll, ezek a szigetek közel vannak egymáshoz, sok hasonló nép él rajtuk. Barátságban. És ezt minden évben bebizonyítják egymásnak, egy izgalmas módon, a már fent említett kula rendszerrel.
A rendszerben két fő ajándéktípus cserél gazdát: a vörös kagylókból készült hosszú nyakláncok, amelyeket “szoulavának” neveznek, és a fehér kagyló-karperecek, amelyeket “mwali”-nak hívnak.

Ezek az ajándékok az óramutató járásával ellentétes irányban utaznak a szigetek között, és soha nem maradnak egy helyen hosszabb ideig. Minden szigeten és faluban korlátozott számú ember vesz részt ebben a körforgásban, akik időről időre hozzájutnak egy-egy ilyen ajándékhoz, majd továbbadják azokat más partnereiknek. Így az ajándék végül visszakerül oda, ahonnan indult, ez pedig azt a jelzést hordozza magában, hogy a népcsoportok továbbra is barátsággal tekintenek egymásra.

Ha valahol megszakadna a lánc, ott lehetne felfedezni a konfliktust, ott nem adták tovább az ajándékot a sorban utánuk következő szigetnek.

Az ajándékok tehát nem a haszon miatt járják körbe a számtalan szigetet: sőt ebben a körforgásban az ajándékok nem is anyagi értékkel bírnak, hanem fontos társadalmi funkcióval, hiszen kölcsönösen erősítik a kapcsolatokat, és építik az üzleti és személyes hálózatokat.

A Trobriand-szigetek kula ajándék körforgása egyedülálló példa arra, hogy az ajándékozás hogyan lehet a társadalmi és kulturális kapcsolatok alapja. Az ajándékkör szimbolizálja a barátságot, a szövetséget és a társadalmi státuszt is, az ajándékozás nem egy egyszerű cselekedet, hanem egy komplex társadalmi és kulturális folyamat része.

Vedd meg a vevőd szívét!

És most ugorjunk egy nagyot, például a céged ajtájáig.
Képzeld el, milyen hatást vált ki, ha egy (állásra) jelentkező már a felvételi folyamat elején egy kedves ajándékot kap a cégtől! Vagy mielőtt elmész valahova tárgyalni, küldesz egy ajándékot, ami már előtted megérkezik. Vagy bármilyen okból ajándékot adsz valakinek.

Egy előre adott//küldött ajándék az esetek 100%-ban pozitív képet fest a cégről, rólad, növeli az elkötelezettséget és motivációt. Az ereje abban rejlik, hogy váratlan örömet okoz, és egyfajta “viszonzási kötelezettséget” ébreszt a megajándékozottban.

Ez (szociálpszichológiai szakszóval) a “viszonzási elv”, amely arra épít, hogy az emberek hajlamosak viszonozni a jót, amit kaptak. Sőt, akarják is (néha a kapott ajándéknál sokkal nagyobb, értékesebb) ajándékkal, mert szeretnék elkerülni a lekötelezettség érzését.

A viszonosság elve

Cialdini a híres „Befolyásolás lélektana” könyvében több fejezetet szentel ennek az elvnek.
Az ajándékozás mögött ugyanis összetett pszichológiai folyamatok húzódnak. A “viszonosság elve” leírja, hogy az emberek hajlamosak viszonozni, amit kaptak.

Egy apró figyelmesség, egy céges ajándék kiválthatja a hálát, a szimpátiát, és növelheti a márkahűséget. Beszámoltak róla, hogy a reklámajándékoknak köszönhetően az emberek 79%-a jobb érzéseket táplál egy márka iránt (PPAI tanulmány).

Emellett az ajándékok pozitív érzelmeket váltanak ki, emlékezetessé teszik a márkát, és növelik a vásárlási hajlandóságot. Az ajándékozás pszichológiájában tehát rendkívül fontos szerepet játszik az érzelmi kötődés kialakulása. Amikor valaki ajándékot kap, azonnal pozitív érzelmeket él át, és ez az érzelmi kötődés erősíti a kapcsolatot a cég és a vevő között. Az ajándékok emlékezetessé teszik a márkát, és hosszú távon is hatással vannak a vevői viselkedésre.

De miért fontos a céges ajándék?

Összegyűjtöttük és pontokba rendeztük.
1. Márkaépítés és ismertség növelése: Az – akár egyedi, logózott ajándékokkal – emlékezetessé teheted a márkádat, és növelheted az ismertségét a célcsoportod körében. Ha konferencián adod, a logózott ajándékok hazavihetők, így a konferenciák után is emlékeztetik a résztvevőket a cégedre.
2. Ügyfélhűség erősítése: A figyelmes ajándékok kifejezik a megbecsülést, és erősítik a kapcsolatot a meglévő ügyfelekkel, növelve a lojalitást és a visszatérő vásárlások számát. Az ajándékok azt üzenik, hogy értékesnek tartod a vevőt, és hálás vagy a támogatásáért.
3. Új ügyfelek szerzése: Az ajándékok vonzóbbá tehetik a cégedet a potenciális ügyfelek számára, és ösztönözhetik őket a vásárlásra. Egy ajándék, azonnal pozitív benyomást kelthet a vállalkozásról.
4. Marketing hatékonyság növelése: A reklámajándékok kiegészítik és felerősítik a többi marketing eszköz hatását, így a kampányok eredményesebbek lehetnek. Az ajándékok emlékezetessé teszik a márkát, és hosszú távon is hatással vannak a vevői viselkedésre.
5. Az ajándék szerepe a marketingben: Az ajándékok a marketing stratégiád fontos elemei lehetnek, mivel segítenek a kapcsolatépítésben, a márkahűség növelésében és a vevői élmény javításában. Az ajándékokat be lehet építeni a kampányokba, hogy növeljék azok hatékonyságát.
+1 Munkavállalói lojalitás növelése, munkavállalók megtartása: Ma már a céglogós ajándékoknak HR területen is egyre nagyobb a jelentősége. Gondoljunk csak az onboarding csomagokra, törzsgárda ajándékokra, karácsonyi ajándékokra, egy családi vagy sport napra, és még sorolhatnánk.

Egyszóval: az ajándékmarketing kiváló módja annak, hogy a céged kitűnjön a versenyben, és erősítse a kapcsolatokat a vásárlókkal, partnerekkel vagy a munkatársakkal. A jól megválasztott ajándékok nemcsak emlékezetesek, hanem értékesek is, és képesek ösztönözni a pozitív viselkedést.
Ha szeretnél szuper céges ajándékötleteket, nézd meg az ajánlatainkat, és építsd a céged imázsát okosan!

Ha pedig segítségre van szükséged, keress minket bizalommal, örömmel adunk tanácsot.

Nyűgözd le a partnereidet, munkatársaidat te is személyre (cégre) szabott bonbonokkal. https://cegesedesseg.hu/csokolade/bonbon

Találd meg nálunk a megfelelő logózott céges ajándékot.

Aniko
Author: Aniko

IRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE!

Ne maradj le a legjobb ajánlatokról!

Iratkozz fel a hírlevelünkre! Két hetente kapsz majd levelet tőlünk, amiben a következőket találod:

  • termékajánlatok, akciók
  • szakmai cikkek az ajándékmarketing, a céges ajándékozás témájában
  • szakmai rendezvény ajánlók
Please wait…

Köszönjük a feliratkozást!

Az E-Könyvet a következő linken tudod letölteni: <a href="https://cegesedesseg.hu/wp-content/uploads/2020/12/Ceges-Edesseg-Adni-es-kapni-az-uzleti-eletben.pdf">Adni és kapni az üzleti életben – E – Könyv</a>

Ajándékozz Hungarikumot

Előfordul olyan helyzet (például amikor külföldi cégnek ajándékoznál) amikor egy igazán különleges, akár olyan céges ajándékötletet keresel, amelyben egy kicsit megjelenik hazánk, a magyar kultúra,

Tovább olvasom »

Mi az az ajándék marketing?

Az ajándék marketing egy olyan – új és rendkívül hatékony – marketingstratégia, amely során a cégek különböző ajándékokat, akár reklámajándékokat adnak az ügyfeleiknek, a partnereiknek

Tovább olvasom »