Szokatlan ajándékozási szokások világszerte

ajándékozési szokások világszerte

Szeretünk ajándékot kapni nem csak a kapott tárgy, de maga a gesztus miatt is. Nem véletlenül hívjuk a magyar nyelvben “kis figyelmességnek” az apróbb meglepetéseket, hiszen kifejezi az ajándékozó kiemelt figyelmét irányunkban, a tényt, hogy gondolt ránk. Nem is gondolnánk azonban, hogy mennyi szabály kötődik az ajándékozáshoz, melynek etikettje számunkra korán megtanult készség, ám korántsem univerzális.

Az ajándékozás szokása jelen van szinte minden kultúrában a Földön, és mindenhol közös benne, hogy a másik irányában nyújtott kedves gesztust jelöl. Ajándékot adunk, amikor megünnepeljük a másikat, és akkor is készülünk egy “kis figyelmességgel”, ha a köszönetünket szeretnénk kifejezni. Az ajándékozás azonban komoly szabályok szerint történik. Ez a legtöbb esetben nem is tudatosul bennünk, mert már gyerekkorunkban elkezdjük tanulni.

Ezek a szabályok kultúránként eltérőek, és néhol a miénktől jelentősen különböző, számunkra szokatlan etikett határozza meg őket. Ilyen különleges példákat gyűjtöttünk most össze!

Szokatlan ajándékozási szokások világszerte

Kína

A hagyományos etikett szerint az ajándékot illik legalább háromszor elutasítani. Ez nem azt jelenti, hogy a másik fél ne örülne a gesztusnak, hanem a szerénység és a jó modor kifejezése.

Zimbabwe

Az afrikai országban ezzel szemben nem ritka kifejezetten kérni az ajándékot. Így aztán, ha valaki kérés nélkül adja, óriási udvariatlanság elutasítani a felajánlást.

India

Indiában a bal kéz tisztátlannak számít, ezért számos gesztus van, amit nem illik bal kézzel csinálni. Ilyen az ajándék átadása, de a másik megérintése vagy pénz átadása is jobb kézzel ildomos.

Izrael

Ugyan az ajándékozás itt is kedves gesztusnak számít, írásban megköszönni, köszönőkártyát küldeni nem szokás.

Olaszország

Érdekes ellentét, hogy Itáliában a cégek közti ajándékozás egyáltalán nem szokás, sőt, kifejezetten modortalanságnak számít.

Egyiptom

Egyiptomban ezzel szemben a kiemelt szakmai, üzleti partnerek közeli rokonainak is szokás ajándékot adni jeles alkalmakra, mint az egyetemi diploma megszerzése vagy egy esküvő.

Amerikai őslakos kultúra

Az ajándékozási szokások a fordítottja az általunk ismertnek: az esküvőkön a vendégek azok, akik ajándékot kapnak, és nem a házigazda.

Japán

Az ajándékot két kézzel szokás átvenni, és jellemzően nem nyitják ki az ajándékozó jelenlétében. Viszonozni is illik, valami legalább olyan értékessel, vagy értékesebbel, mint amit kaptak – de nem feltétlen azonnal, lehet apropója egy későbbi alkalom is.

Az tehát jelentősen eltérő lehet az egyes társadalmakban, hogy hogyan ajándékozunk, a gesztus fontossága azonban közös. Éppen ezért, mert ilyen mélyen gyökerezik a kultúránkban a kedveskedés ilyen kifejezése, válik nagyon fontossá a céges ajándékozás. Személyességet kölcsönöz, kapcsolódást tesz lehetővé, olyan kellemes érzéseket vált ki, amelyek a baráti viszonyainkat is jellemzik. Pontosan értjük az általa közvetített üzenetet, ezért nagyon fontos eleme a marketing és HR tevékenységnek.

IRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE!

Ne maradj le a legjobb ajánlatokról!

Iratkozz fel a hírlevelünkre! Két hetente kapsz majd levelet tőlünk, amiben a következőket találod:

  • termékajánlatok, akciók
  • szakmai cikkek az ajándékmarketing, a céges ajándékozás témájában
  • szakmai rendezvény ajánlók
Please wait…

Köszönjük a feliratkozást!

Az E-Könyvet a következő linken tudod letölteni: <a href="https://cegesedesseg.hu/wp-content/uploads/2020/12/Ceges-Edesseg-Adni-es-kapni-az-uzleti-eletben.pdf">Adni és kapni az üzleti életben – E – Könyv</a>