Létezik munkavállalói lojalitás 2023-ban?

munkavállalói hűség

A cégek jelentős része küzd nagy mértékű fluktuációval. A munkavállalók sokkal könnyebben felmondanak, ha találnak egy jobb lehetőséget, mint korábban. A toborzás pénz- és energia-igényes feladat. Olyan problémáról beszélünk tehát, ami kiemelt fontossággal bír most a vállalkozások életében. Létezik-e munkavállalói lojalitás ma a munkaerőpiacon, és ha igen, hogyan lehet megteremteni?

Munka-magánélet egyensúly

Jelentősen megváltozott a munkához való viszonyunk, amit a HR szakemberek visszajelzése alapján a pandémiás tapasztalat még tovább fokozott. A munkavállalóknak fontosabbá vált a munka-magánélet egyensúly, mint korábban. Ennek megteremtése érdekében különösen a Z generációs fiatalok hajlandóak akár alacsonyabb fizetéssel járó munkára is váltani.

Rájöttünk, hogy több időt szeretnénk szánni a magánéletünkre, és ebben segítségünkre vannak a rugalmas munkavégzés lehetőségei. A pandémia miatt általánosan bevezetett home office idején a munkavállalók megtapasztalták, mennyi előnye van, ha szabadabban tudják alakítani egy-egy munkanapjukat – és ebből már nem szeretnének engedni.

A hatalmas munkaerő-hiány mellett ráadásul egyfajta biztonság-érzés is kialakult a munkavállalókban, akik nem ragaszkodnak görcsösen egy pozíció megszerzéséhez, mert tudják, könnyedén találnak más munkát. Eközben folyamatosan csökken annak presztízse, ha valaki elmondhatja: már 15 éve ugyanott dolgozom. Sőt, az önéletrajzban jobban mutat, ha több különböző területen szerzett tapasztalattal töltjük fel.

Munkavállalói hűség?

Ilyen változások mellett felmerül a kérdés, milyen eszközök vannak ma egy vállalkozás kezében, ha szeretné fokozni a munkavállalói hűséget?

A cégek számára természetesen cél a fluktuáció csökkentése, hiszen az negatív hatással van a munkavégzés hatékonyságára. Ha kevés olyan ember van, aki több évre visszanyúló tapasztalattal rendelkezik, akkor könnyedén előfordulhat, hogy elkövetik ugyanazokat a hibákat – mert nem emlékeznek, hogy az már korábban sem működött. A toborzás plusz költséget jelent a vállalkozás számára, nem csak az ideális jelölt megtalálásában, hanem a betanítás során is. Az a kolléga, aki segít megtanulni az új érkezőnek a feladatait, nem a saját feladatával tölti az idejét, és az új alkalmazottnak is idő kell, mire hatékonyan tud dolgozni.

Éppen ezért fontos, hogy olyan munkakörülményeket teremtsünk az alkalmazottak számára, amelyben maradni szeretnének. Mert bár igaz az, hogy sokkal könnyebben vált az emberek jelentős része ma munkát, mégsem elhanyagolhatók a szubjektív szempontok. A váltást nem csak objektív érvek alapján lépjük meg, jelentős szerepe van az érzéseknek is.

Lássuk, hogyan teremthetünk olyan környezetet, ahol maradni szeretnek a munkavállalók!

1. Építsünk közösséget a csapatban

A munkahelyünkön jelentős mennyiségű időt töltünk, ezért nem mindegy, hogy érezzük magunkat az emberek között, akikkel együtt dolgozunk. Ez volt az a szempont, ami miatt néhány évvel ezelőtt olyan népszerűek lettek a csapatépítő tréningek.

Aztán persze bebizonyosodott, hogy a barátkozást nem lehet erőltetni, ami miatt ezek az alkalmak sokak számára inkább jelentettek kínos élményt. Amit viszont mindenképp megtehetünk, az egy olyan kommunikációs kultúra kialakítása, ahol alapvetésnek tekintjük egymás tiszteletét. Ha nem engedünk teret egymás “fúrásának”, ha csírájában elfojtjuk azt a mentalitást, ahol mindenki csak a saját bizonyítványát szeretné magyarázni, akkor megtettük az első lépést afelé, hogy a csapatunk tagjai egymással, közösen akarjanak dolgozni.

A jó közösség megtartó erő lehet, hiszen mindenki tudja, milyen kellemetlen rossz csapatban dolgozni. Ezt támogathatjuk kisebb-nagyobb csokik ajándékozásával, amit a teljesítményhez kapcsolt elismerésként adhatunk. A logózott jegyzetfüzet és toll lehet trendi is, amit örömmel használ az alkalmazott. Logózott ruházattal (póló, pulóver, mellény, sapka) a céghez tartozás érzése még inkább öröm lehet. Az ivókulacs, bögre környezettudatos megoldás és szívesen használt tárgy.

2. Figyeljünk oda az egyedi igényekre

Érdemes úgy alakítani a szerepeket, hogy senki ne legyen egy hatalmas csoport láthatatlan tagja. Alakítsunk ki egy olyan szervezetet, ahol minden munkavállaló oda tud menni egy feletteshez, és elmondhatja, ha valamilyen problémája van.

Legyen lehetősége a munkavállalónak jelezni, ha túl sok feladatot kapott és nem fér bele az idejébe. És érezze azt, hogy ilyenkor segít neki valaki átszervezni a feladatokat. Legyünk támogatók az egyedi igényekkel, amire a legjellemzőbb példa a kisgyermekes anyák helyzete.

3. Mindig ismerjük el a kollégák teljesítményét

A visszajelzés és a teljesítmény elismerése a fiatal munkavállalók számára kiemelt fontossággal bír, de mindenkire inspirálóan hat, ha látják a teljesítményét. Szánjunk időt arra, hogy megállunk, és “hangot adunk” a sikernek.

Állítsunk össze törzsgárda ajándékokat céglogóval és adjunk kisebb kedveskedéseket a kiemelkedő teljesítményekre. Akár készíthetünk logózott termékekből összeállított saját céges minikatalógust is, amiből a teljesítményük alapján a munkavállalók maguknak választhatnak ajándékot – így megadjuk a lehetőségét, hogy saját maga számára válassza ki, amit szeretne.

Ne csak szóban, hanem ajándékkal is díjazzuk az elért eredményeket. Ez több módon is jó érzéseket ébreszt a munkavállalóban. Egyrészt jutalom, ami büszkeséggel tölti el, másrészt ajándék, ami egy örömet okozó gesztus. Ha ajándékot kapunk, másként tekintünk az ajándékozóra is. Ha ez éppen a felettesünk, elkötelezettebbek leszünk az irányában.

Ezek azok a szubjektív szempontok, amikkel növelhetjük a munkavállalói lojalitást. Ma már talán kevésbé egy cég felé válunk hűségessé, sokkal inkább a személyes kapcsolódás az, ami megtartó erővel rendelkezhet. A jó közösség és az egyéni igények figyelembe vétele mellett az elismerés, és a személyes kapcsolatokhoz is kötődő ajándékozás az, amivel támogathatjuk ezt.

Ezekben a témákban is örömmel állunk már tanácsadással rendelkezésetekre! Tudunk neked segíteni, 28 éves tapasztalattal rendelkezünk a reklámajándékok terén, amit 10 év marketing ügynökségi munka előzött meg. Neked az ajándékozás célját vagy apropóját kell tudnod, mi pedig ötletek tárházát tárjuk eléd, amivel elérheted a kívánt hatást!

Időpont egyeztetés:
Mátrai Mariann
+36 70 884 9470
hello@cegesedesseg.hu

IRATKOZZ FEL HÍRLEVELÜNKRE!

Ne maradj le a legjobb ajánlatokról!

Iratkozz fel a hírlevelünkre! Két hetente kapsz majd levelet tőlünk, amiben a következőket találod:

  • termékajánlatok, akciók
  • szakmai cikkek az ajándékmarketing, a céges ajándékozás témájában
  • szakmai rendezvény ajánlók
Please wait…

Sikeres feliratkozás!